بنفشه

ساخت وبلاگ
http://www.upsara.com/images/hsy7_425610574_116459.jpg

بنفشه...
ما را در سایت بنفشه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 1fatima39c بازدید : 38 تاريخ : دوشنبه 15 آذر 1395 ساعت: 21:24

مجاز نمیباشد صدا 004_sd.m4a در فایل .m4a پسوند

بنفشه...
ما را در سایت بنفشه دنبال می کنید

برچسب : مثل نویسی,مثل نویسی کلاس هفتم,مثل نویسی کلاس هشتم, نویسنده : 1fatima39c بازدید : 50 تاريخ : دوشنبه 15 آذر 1395 ساعت: 21:24

به نام خدا#درس۱۱#فارسی۱مشخصات کلی شعر:قالب شعر: غزللحن:حماسی - میهنیمحتوا:وطن‌دوستیقالب:غزل(میهنی - اجتماعی)ردیف:منواژگان قافیه:دشمن،گلشن،تن،میهن و ...(وزن شعر : فعولن فعولن فعولن فعولنبحر متقارب مثمن سالمقافیه طبق قاعده۲ :مصوت کوتاه _َ +صامت نردیف دارد: مندر مصراع اول و همه ی مصراع های زوج، اختیار شاعریِ تغییر کمیت مصوت، بلند حساب کردن مصوت کوتاه در هجای ماقبل آخر وجود دارد)[قسمت داخل پرانتز مربوط به دانش‌آموزان رشته انسانی‌ست.]شعر آغازی غیر کلیشه ای دارد. #شیوه_ی_بلاغیِ به کار رفته و تقدیم متمم، در جلب نظر خواننده مؤثّر است. شروع با متمم و واژه ی "به خون"، وزن شعر را به طرف فعولن سوق داده که وزنی حماسی است. واژه ی خون در همان ابتدا، گویی #براعت_استهلالی است که خواننده را از فضای حاکم بر شعر آگاه می‌کند. بر آنم که منادا یعنی دشمن من - که جایگاهش در صدر کلام است- تعمدا به جهت تحقیر دشمن، به پایان کلام افتاده است.ایجازهای زیبای بیت را نیز از نظر دور نمی توان داشت: -حذف نشانه ی ندا.-حذف فعل یا قید مورد نیاز بین دو مصراع: باز هم، یا بدان که...-فعل بجوشد به جای خواهد جوشید.واج آرایی ن، گ، بنفشه...
ما را در سایت بنفشه دنبال می کنید

برچسب : vs 111,vs 11,vs 112, نویسنده : 1fatima39c بازدید : 39 تاريخ : دوشنبه 15 آذر 1395 ساعت: 21:24

❇️بررسی و تحلیل بیت های آغازین #رستم‌واشکبوس: چهار بیت نخست، هرچه تمام تر، توانایی استاد یگانه ی شاهنامه و حماسه سرای بی بدیل ایران را در #فضاسازی نشان می دهد. استاد توس در همین بیت های محدود، بزرگی پیکار توران و ایران را بر خواننده آشکار می سازد. ✅بیت ۱ : خروش سواران و اسبان ز دشتز بهرام و کیوان همی برگذشت بهرام و کیوان در این بیت بسیار مناسب و به جا انتخاب شده اند؛ بهرام، نماد جنگ و خصومت و خونریزی و ظلم است و کیوان به عقیده ٔ قدما در فلک هفتم جای دارد و آن را دورترین ِ کواکب گمان می برده اند و فردوسی برای نشان دادن هرچه بیشتر اغراقِ بیت-دوری- از آن کمک گرفته است. ✅بیت۲ :همه تیغ و ساعد ز خون بود لعل خروشان دل خاک در زیر نعل در مصراع اول، با این که شاعر می توانست به راحتی و بدون خلل در وزن، فعل را در جایگاه خود بگذارد، مقدم شدن فعل و مؤخر کردن مسند را برای بارزتر کردن جنبه های حماسی به کار گرفته است. این ویژگی در بیت های سوم و چهارم نیز مشخص است.مصراع دوم: اگرچه می دانیم که حماسه جولانگاه اغراق است نه جایگاه تشخیص، اما تصویر حرکت سواران و لرزیدن زمین زیر سم اسب ها، به کمک جان بخشیِ زی بنفشه...
ما را در سایت بنفشه دنبال می کنید

برچسب : نبرد رستم واشکبوس,جنگ رستم و اشکبوس,نبرد رستم واسفندیار, نویسنده : 1fatima39c بازدید : 64 تاريخ : دوشنبه 15 آذر 1395 ساعت: 21:24